Jak wygląda konstrukcja taśm tkaninowo-gumowych?

Korzystanie z odpowiednich urządzeń transportu bliskiego jest konieczne w wielu branżach związanych z produkcją, wydobyciem kopalin, a także pozyskiwaniem i przetwarzaniem płodów rolnych czy spedycją ładunków. We wszystkich tego rodzaju zastosowaniach jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań są klasyczne transportery taśmowe, pozwalające na przenoszenie surowców, towarów i półproduktów o rozmaitej charakterystyce. Ich właściwe funkcjonowanie byłoby jednak niemożliwe bez użycia prawidłowo dopasowanych taśm gumowych do przenośników. Przekonajmy się, jaką mają one specyfikę.

Co trzeba wiedzieć o taśmach tkaninowo-gumowych?

przenośnik

Podstawowym elementem przenośników taśmowych są zamontowane w nich bębny napędowe i prowadzące, które pozwalają na właściwe naciągnięcie pasów bezkońcowych oraz przekazywanie na nie generowanego przez silniki elektryczne momentu obrotowego za sprawą sprzężenia ciernego. Kluczową dla prawidłowej eksploatacji takiego połączenia częścią okażą się jednak same zakładane na nich taśmy. Powinny one wytrzymywać obciążenia związane z odpowiednim napięciem oraz masą transportowanego ładunku, a jednocześnie muszą być odporne na działanie czynników zewnętrznych np. rozmaitych cieczy czy chemikaliów. Ważne będzie też podtrzymywanie znajdujących się na ich części zewnętrznej ładunków za sprawą odpowiedniego tarcia czy stosowania różnych progów bądź falban.

Jak są zbudowane taśmy tkaninowo-gumowe?

Taśmy tkaninowo-gumowe mogą spełniać swoją funkcję dzięki specyficznej budowie. Ich centralną częścią jest tzw. rdzeń wykonany z materiału o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie i odporności na obciążenia mechaniczne. Na jego powierzchni umieszczone są tzw. okładki. Od strony wewnętrznej będą one stykały się z bębnami, a od zewnętrznej z przenoszonym ładunkiem. Najczęściej robi się je więc z odpowiednio elastycznego tworzywa sztucznego. Zdarza się, że rdzeń jest wzmacniany dodatkowymi kordem, a dla osiągnięcia potrzebnych parametrów stosuje się kilka kolejnych warstw elastomeru tworzącego okładki pasa.